Google Adwords is een veel gebruikte advertentiemogelijkheid. Je betaald immers per klik. Dus geen klik, is ook geen kosten.
Door zoekwoorden in Google in te typen kan je advertentie worden geactiveerd. Je kunt deze zoekwoorden zelf invoeren in je Adwordscampagne.
Doe je niets dan leest Google automatisch jouw ingevoerde zoekwoord als een breed zoekwoord. Je kunt ook voor woordgroepen kiezen of exact zoeken.
Breed zoeken is het standaardzoektype dat aan al uw zoekwoorden wordt toegewezen. Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten. bron: Google
Hier zit dus een kans, maar ook een risico in. De kans is dat jij kansrijke synoniemen vergeten bent/ Het risico is dat jij kliks moet betalen terwijl dat mogelijk geen relevante bezoekers van je website zijn. Een voorbeeld is dat je het woord – vacature – uitsluit als je klanten zoekt en geen nieuwe medewerker.
In je campagne kun je bij zoekwoorden vinden hoe jouw advertentie geactiveerd is en kun je per zoekwoord kiezen om deze toe te voegen of uit te sluiten. Een belangrijke dagelijkse klus die je ROI snel kan verbeteren.