Google Adwords

Er valt ontzettend veel te vertellen over Google Adwords. Ik geef je graag een paar praktische voorbeelden van hoe je meer rendement kunt halen uit je campagne. Dit is echter een kleine greep uit de vele mogelijkheden die Google Adwords biedt om meer rendement uit je investering te halen.

 

  • Zoekwoordenplanner. De Zoekwoordplanner is een hulpmiddel voor het opzetten van nieuwe campagnes in het zoeknetwerk(*) of het uitbreiden van bestaande campagnes. Je kunt zoekwoord- en advertentiegroepideeën zoeken, historische statistieken opvragen, de potentiële prestaties van een zoekwoordenlijst bekijken en zelfs een nieuwe zoekwoordenlijst maken door verschillende zoekwoordenlijsten samen te voegen. Met de Zoekwoordplanner, een gratis AdWords-tool, kun je ook concurrerende biedingen en budgetten voor uw campagnes kiezen.

    keyword-tool-resultaten

  • Als je adverteert in het zoeknetwerk, dan betaal je per klik. Hoe relevanter je advertentie, hoe meer klikken per vertoningen je ziet. In je rapportage kun je zien welke zoekwoorden jou klikken opleveren. Zitten daar woorden bij, die je niet relevante klikken opleveren, dan kun je deze woorden uitsluiten. Bijvoorbeeld als ikzelf adverteer voor webdesign, dan zal ik het woord 'vacatures' uitsluiten als ik geen vacature heb.
  • Bod-aanpassingen. Stel dat blijkt dat bezoekers van een bepaalde website, of op een bepaald tijdstip en/of regio en/of type apparaat welke zij gebruiken jou meer rendement opleveren omdat dit leid tot meer conversies. Dan kun je daar meer op bieden. Dit betekent dat jouw advertenties dan vaker vertoond worden dan bij minder gunstige omstandigheden
  • (*) zoeknetwerk. Iedereen kent het zoeknetwerk wel, waarbij je advertentie geactiveerd wordt door zoekwoorden. Google Adwords biedt ook andere soorten weergaven zoals Google display waarbij je advertentie weergegeven wordt op door jou geselecteerde andere websites, maar ook Google shopping is een sterke tool voor een webshop. Immers je product wordt meteen getoond als deze geactiveerd wordt door zoekwoorden. Er is ook adwords in app om jouw advertentie te tonen in apps.

    Google display    zoeknetwerk en shopping    adwords-in-app-text-ad-interstitial-google-607x600

  • Biedstrategie. Je kunt er voor kiezen om het aantal klikken per dag te maximaliseren, maar je kunt ook kiezen voor een strategie om hoger dan je concurrenten te staan of om de maximale conversie te halen die mogelijk is.
  • Retargeting. In de praktijk blijkt dat 98% van je bezoekers je website weer te verlaten, zonder tot een aanschaf van je product te zijn overgegaan. Door retargeting komt jouw advertentie weer in beeld als zij op andere websites of bijvoorbeeld op Facebook zijn. Dit is een zeer krachtige tool voor webshops.

    FULL-blog-retargeting